Διπλή
γιορτή, διπλή χαρά! Θα σας δείξω μερικές από τις δραστηριότητες που κάναμε μέσα στην
τάξη! Ο στόχος μας είναι να γνωρίσουν την Ελλάδα από πολλές πλευρές. Και με την
ιστορική της μορφή και με τη γεωγραφική της. Να την αισθανθούμε με τους μουσικούς
της ήχους.
Αφού
μιλήσαμε για την εποχή της επανάστασης και δείξαμε εικόνες(τις έχω μαζέψει όλες
σε ένα αυτοσχέδιο βιβλίο φτιαγμένο με ζελατίνες) από την τότε ιστορική για την
Ελλάδα περίοδο, κατεύθυνα την προσοχή τους προς την ενδυμασία των τότε
ανθρώπων. Πώς ήταν οι τσολιάδες
ντυμένοι; Τι φόραγε η Βασίλισσα Αμαλία;
Κατασκευάσαμε το σχηματοτσολιαδάκι μας που σας έχω δείξει σε προηγούμενη
δημοσίευση στο facebook. Μάλιστα του βάλαμε και παρέα. Με τον ίδιο
τρόπο τα κορίτσια ετοίμασαν την Αμαλία. Κάναμε τα σχηματάκια μας και σας πληροφορώ
ότι στη συνέχεια, τους ήταν πολύ εύκολο να αποτυπώσουν στο χαρτί τη φιγούρα του
τσολιά. Κι αυτό γιατί κατέχουν τη μορφή των σχημάτων.( Σε δεύτερο χρόνο τους
ζήτησα να μου ζωγραφίσουν ότι είχαν φτιάξει την προηγούμενη μέρα).
Να τώρα που
θα δούμε και τις πραγματικές φορεσιές των διαφόρων περιοχών της Ελλάδας. Τι
χρώματα, τι σχέδια. Μια πανδαισία πραγματική. Έχω στην βιβλιοθήκη μου ένα πολύ
καλό βιβλίο για τις "Παραδοσιακές φορεσιές" από την εφημερίδα
Ελευθεροτυπία. Σκάναρα αυτές που με ενδιέφεραν, τις εκτύπωσα στο βιβλιοπωλείο
για καλύτερο αποτέλεσμα, τις πλαστικοποίησα και το παιχνίδι σε πολύ λίγο ξεκίνησε.
Πρώτα έπρεπε να σχεδιάσω ένα τεράστιο χάρτη της Ελλάδας όπου θα τοποθετούσαν
τις φορεσιές ανάλογα με το καρτελάκι της πόλης που έλεγε από κάτω από κάθε φιγούρα. Στον χάρτη
επάνω είχα φροντίσει να έχω κολλήσει τα αντίστοιχα καρτελάκια. Κι έτσι κάθε
παιδί έπρεπε να αναγνωρίσει την εικόνα της κάθε λέξης και να βάλει τη φιγούρα στη
σωστή θέση. Κάποια από τα παιδιά χρειάστηκαν λίγη βοήθεια. Έτσι τους έλεγα ότι είναι
νησί, ότι είναι στο Αιγαίο Πέλαγος… Που είναι; Στο ποιο;;;;;; Έτσι λοιπόν μιλήσαμε
για τον Αιγέα το βασιλιά της Αθήνας και τις περιπέτειες του Θησέα με τον Μινώταυρο
και το άδικο τέλος του Αιγέα. Για το Ιόνιο δεν ήξεραπώς πήρε το όνομά του, κι έτσι τους υποσχέθηκα ότι θα μάθαινα
και θα ερχόμουν την επόμενη για να τα ενημερώσω.
(21-3-12)Τελικά να ποιες είναι οι πληροφορίες που βρήκα: Ο Αισχύλος, ο μεγάλος τραγικός ποιητής της αρχαίας Αθήνας, λέει ότι στην αρχή το Ιόνιο λεγόταν «κόλπος της Ρέας» και ότι πήρε το σημερινό του όνομα, όταν το διέσχισε η Ιώ, η όμορφη ιέρεια που αγάπησε ο Δίας. Αντίθετα, ένας άλλος αρχαίος συγγραφέας, ο Θεόπομπος, ισχυρίζεται ότι το όνομα του πελάγους προέρχεται από τον Ίωνα, έναν αρχαίο βασιλιά της περιοχής.
(21-3-12)Τελικά να ποιες είναι οι πληροφορίες που βρήκα: Ο Αισχύλος, ο μεγάλος τραγικός ποιητής της αρχαίας Αθήνας, λέει ότι στην αρχή το Ιόνιο λεγόταν «κόλπος της Ρέας» και ότι πήρε το σημερινό του όνομα, όταν το διέσχισε η Ιώ, η όμορφη ιέρεια που αγάπησε ο Δίας. Αντίθετα, ένας άλλος αρχαίος συγγραφέας, ο Θεόπομπος, ισχυρίζεται ότι το όνομα του πελάγους προέρχεται από τον Ίωνα, έναν αρχαίο βασιλιά της περιοχής.
Αμέσως
αμέσως με το που τελείωσαν όλα τα παιδιά, έχουμε μια εικόνα της Ελλάδας τελείως
διαφορετική. Μπορούμε να παρατηρήσουμε τις φορεσιές ανά τόπο. Πώς είναι οι
ενδυμασίες σε κάθε κατεύθυνση της Ελλάδας. Σε ποιές περιοχές φοράνε οι άντρες
βράκα και σε ποιές φουστανέλα. Σε ποιες περιοχές παρατηρούμε περισσότερα
χρώματα στις στολές και σε ποιές λιγότερα. Ακούσαμε το τραγούδι Η βράκα και
μάθαμε το ρεφρέν. Μας άρεσαν όμως τα τραγούδια κι έτσι σηκωθήκαμε και χορέψαμε.
Στη συνέχεια
ομαδοποιήσαμε τις ενδυμασίες με βάση κάποιο χαρακτηριστικό. Οι φορεσιές που
έχουν λουλούδια, αυτές που έχουν κοσμήματα, αυτές που έχουν μαντήλες. Αναφέρουμε
τις περιοχές καταγωγής μας και βρίσκουμε την τοπική ενδυμασία του καθενός. Είχα
φροντίσει να έχω ρωτήσει τους γονείς από πριν.
Δείτε τώρα τις
παραδοσιακές ενδυμασίες της χώρας μας. Ξέρω ότι λείπουν αρκετές(Στερεά Ελλάδα,
Κρήτη, Δωδεκάνησα, Θεσσαλία). Προφανώς υπήρχε και 2ο μέρος του
βιβλίου και δεν το είχα πάρει. Θα τις βρω όμως και θα συμπληρώσω.
Κι έτσι τελείωσε αυτό το κομμάτι της ενασχόλησής μας με το θέμα της 25ης Μαρτίου. Έχουμε και συνέχεια. Σε άλλη ανάρτηση.
ΤΙ ΚΑΛΗ ΠΡΟΣΕΓΜΕΝΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΜΟΥ ..ΧΙΛΙΑ ΜΠΡΑΒΟ ..ΑΚΟΥΡΑΣΤΗ ΕΙΣΑΙ ,,ΤΥΧΕΡΑ ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΣΟΥ ΣΤΟ ΧΩ ΞΑΝΑ ΠΕΙ ,,, ΘΑΤΟ ΛΕΩ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΟΜΩΣ!!!!!!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΛΑ ΤΟ ΔΟΥΛΕΨΕΣ ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΕ ΤΙΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΠΡΑΒΟ ΝΙΚΟΛΕΤΑ
Ωραία δουλειά και ωραίο το υλικό που δημιούργησες Νικολέττα μου!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήη ιδέα να βάλεις τις φορεσιές στην θέση τους.. πολύ καλή!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦοβερή δουλειά Νικολέττα, για άλλη μια φορά!!!! Θα ασχοληθώ από αύριο με τις φορεσιές, οπότε αποθηκεύω τα πάντα!!! Σ'ευχαριστούμε πολύ για το υλικό, να 'σαι καλά!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετική η παρουσίαση του θέματος Νικολέττα! Χίλια μπράβο!!! Έχω μείνει έκπληκτη! Και φυσικά το υλικό με τις φορεσιές, είμαι σίγουρη πως θα φανεί χρήσιμο σε όλους όσους ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα! Μπράβο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραίο το υλικό μπράβο, μπράβο, μπράβο! Και ευχαριστούμε που το μοιράστηκες!
ΑπάντησηΔιαγραφήεξαιρετικο υλικο συναδελφισα. ευχαριστουμε πολύ! και οι ηπειρωτικες-ααχ πατριδα- λειπουν αλλά κατι θα βρουμε! καλα φανταζομαι ποσο σε παιδεψε ο χειροποιητος χαρτης. και πάλι μπραβο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρομαι πολύ που η ανταπόκρισή σας στην ανάρτηση ήταν τόσο μεγάλη και τόσο ζεστή! Χαίρομαι που σας είναι χρήσιμο το υλικό. Είμαι σίγουρη ότι η συνέχεια των δραστηριοτήτων για το θέμα αυτό θα σας αρέσει το ίδιο! Εμένα μου άρεσε ακόμα πιο πολύ
ΑπάντησηΔιαγραφή!
Μπράβο Νικολέττα!!!!Χίλια μπράβο!!!Συγκεντρωμένη ,νοικοκυρεμένη,ψαγμένη δουλειά!!!!Πολύ μου άρεσε!!!!Και πάλι ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ!!!!!Το υλικό δε όλα τα λεφτά!!!!Ευχαριστούμε!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ ωραία νικολέττα.μου χεις δώσει πολλές λύσεις μέχρι τώρα. Οι δραστηρ σου είναι ξεκάθαρες. ευχαριστώ. keep going
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ όμορφη δουλειά!!! Μπράβο Νικολέττα!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντώνης