Τέλος Νοεμβρίου ασχοληθήκαμε με την σπορά. Από τη μία αργήσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα και στη συνέχεια άργησα να δημοσιεύσω την ανάπτυξή του! Όπως και να έχει όμως επιτέλους βρέθηκε ο χρόνος και τώρα μπορώ να σας παρουσιάσω την......... αργοπορημένη σπορά μας!!!!
Ο στόχος ήταν να δουν τα διάφορα είδη σπόρων, να τα ομαδοποιήσουν, να τα επεξεργαστούν με διάφορους τρόπους και στη συνέχεια να δουν την σπορά στο δικό τους επίπεδο, ποιο είναι το αποτέλεσμα, τι μας δίνει. Το σχέδιο δράσης μας είχε σαν επέκταση το ψωμί.
Το πρόγραμμά μας ξεκίνησε με το λαϊκό παραμύθι της Ζώρζ Σαρή "Η Κόκκινη Κοτούλα". Στη συνέχεια συζητήσαμε με τα παιδιά τι ακριβώς έκανε η κοτούλα και αν είχαν δει τα ίδια σπόρους. Τους ζήτησα να μου πουν μερικούς. Είπανε πρώτα απ' όλα τα κουκούτσια από τα φρούτα και στη συνέχεια με τη βοήθειά μου, καταλήξαμε στα όσπρια και στα δημητριακά. Παρατήρησαν τα όσπρια σε πίνακα αναφοράς, στον οποίο το κάθε όσπριο ήταν κολλημένο σε ομαδούλες, τα δημητριακά σε πλαστικοποιημένες εικόνες με το όνομα να αναγράφεται κάτω από την κάθε μία και τα κουκούτσια που τα ίδια είχαν μαζέψει σε προηγούμενη δραστηριότητα βρίσκονταν και αυτά στο τραπέζι ζωής.
Δείχνοντας και εξηγώντας τις κινήσεις, είπαμε το τραγούδι "ο γεωργός πάει στον αγρό". Την όλη διαδικασία την είδαμε σε καρτέλες. Τα παιδιά μπόρεσαν να πάρουν πολλές πληροφορίες από τις εικόνες για το όργωμα κλπ, έτσι όπως γινόταν παλιά και έτσι όπως γίνεται σήμερα. Παίξαμε ένα παιχνίδι χρησιμοποιώντας τις συγκεκριμένες καρτέλες και τραγουδώντας το τραγούδι, έπρεπε να τις βάλουν με τη σειρά που έλεγε αυτό.
Παίξαμε ένα ομαδικό παιχνίδι που βρήκα στο βιβλίο "Καρποί της γης" στο οποίο οι δύο μάνες λέγοντας κάποια επαναλαμβανόμενα λόγια ζητάνε από το κάθε παιδί ξεχωριστά να βγει από τον κύκλο και στο τέλος ένα-ένα να ξαναμπεί σε αυτόν ακολουθώντας συγκεκριμένη διαδικασία(Καρβελά, καρβελά πόσα ψωμιά έχει ο φούρνος; - Πέντε κι ένα καμένο. -Σαν τι μοιάζει; -Σαν γάτα. -Ποιον βάζεις για γάτα;......... και όταν είναι να μπουν ξανά τα παιδιά στον κύκλο λένε: -Ποιόν να φωνάξουμε; -Να φωνάξουμε τη γάτα........(μέχρι να μπουν όλα τα παιδιά τα οποία θα έπρεπε να θυμούνται το ζώο που ήταν το καθένα τους). Για να γίνει λίγο πιο εύκολο και να θυμούνται το ζώο τους, έπαιρναν κι από ένα καρτελάκι στο οποίο αυτό απεικονιζόταν.
Φυτέψαμε μαρούλια και στη συνέχεια τα ποτίσαμε. Αυτή η δραστηριότητα δεν ανήκει στη σπορά, αλλά είναι κι αυτή μια σχετική απασχόληση που έγινε την δεδομένη στιγμή.
Ζήτησα από τους γονείς να βοηθήσουν στην επόμενη δραστηριότητα και εκείνοι ανταποκρίθηκαν άμεσα και με το παραπάνω. Έφεραν πετρούλες, χώμα και σιτάρι για να μπορέσουμε να σπείρουμε τα χωραφάκια μας. Για "χωράφι" χρησιμοποιήσαμε τα πλαστικά σκαφάκια μιας χρήσεως που μας έφερνε επί ένα χρόνο η μαμά του Αναστάση και της Κυριακής (την ευχαριστώ πολύ γιατί δεν σταμάτησε να μας προμηθεύει με "άχρηστο" υλικό ούτε κι όταν τα παιδιά της πήγαν στο νηπιαγωγείο). Έτσι λοιπόν όλοι μπήκαν στη σειρά και περνώντας από όλα τα στάδια, φύτεψαν τα χωραφάκια τους. Πρώτα έπρεπε να βάλουν πετρούλες για τον αποστράγγιση του χώματος. Στη συνέχεια έπρεπε να βάλουν χώμα, τους σπόρους και τελευταία έπρεπε να καλύψουν τα σποράκια με χώμα για να μην τα τρώνε τα πουλιά.
Να πως έγιναν μετά από λίγες εβδομάδες. Όλοι τους τα πήραν μαζί τους πριν κλείσουμε για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Ήταν πολύ περήφανα για τα χωραφάκια τους όλο αυτόν τον καιρό, είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τη σταδιακή ανάπτυξή τους.
Η Κατερίνα έφερε το βιβλίο ο Σταρένιος και η Ψωμούλα για να το διαβάσουμε. Μιλάει για τη διαδικασία που γίνεται το στάρι, ψωμί. Πολύ κατανοητό από τα παιδιά!
Η Κατερίνα έφερε το βιβλίο ο Σταρένιος και η Ψωμούλα για να το διαβάσουμε. Μιλάει για τη διαδικασία που γίνεται το στάρι, ψωμί. Πολύ κατανοητό από τα παιδιά!
Καλέσαμε τη γιαγιά και τη μαμά της Μαρίας για να μας δείξουν πώς να ζυμώσουμε ψωμί. Με μεγάλη υπομονή και αγάπη προς σ' αυτό που κάνει, η κυρία Μαρία μας έδειξε όλα τα βήματα και βοήθησε τα παιδιά για να ζυμώσουν το ψωμάκι τους. Εκείνα κρέμονταν από τα χείλη της. Παράλληλα βρήκαμε σύνθετες λέξεις που να περιέχουν τη λέξη ψωμί, όπως τυρόψωμο, ελιόψωμο, λαδόψωμο, σταφιδόψωμο, τηγανόψωμο και προσπαθήσαμε να σκεφτούμε τι περιέχει το κάθε ένα από αυτά τα ψωμιά.
Παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής και τους σχολιάσαμε. Μετρήσαμε τους ανθρώπους που υπήρχαν, πόσα ζώα.
Ο στόχος ήταν να δουν τα διάφορα είδη σπόρων, να τα ομαδοποιήσουν, να τα επεξεργαστούν με διάφορους τρόπους και στη συνέχεια να δουν την σπορά στο δικό τους επίπεδο, ποιο είναι το αποτέλεσμα, τι μας δίνει. Το σχέδιο δράσης μας είχε σαν επέκταση το ψωμί.
Το πρόγραμμά μας ξεκίνησε με το λαϊκό παραμύθι της Ζώρζ Σαρή "Η Κόκκινη Κοτούλα". Στη συνέχεια συζητήσαμε με τα παιδιά τι ακριβώς έκανε η κοτούλα και αν είχαν δει τα ίδια σπόρους. Τους ζήτησα να μου πουν μερικούς. Είπανε πρώτα απ' όλα τα κουκούτσια από τα φρούτα και στη συνέχεια με τη βοήθειά μου, καταλήξαμε στα όσπρια και στα δημητριακά. Παρατήρησαν τα όσπρια σε πίνακα αναφοράς, στον οποίο το κάθε όσπριο ήταν κολλημένο σε ομαδούλες, τα δημητριακά σε πλαστικοποιημένες εικόνες με το όνομα να αναγράφεται κάτω από την κάθε μία και τα κουκούτσια που τα ίδια είχαν μαζέψει σε προηγούμενη δραστηριότητα βρίσκονταν και αυτά στο τραπέζι ζωής.
Δείχνοντας και εξηγώντας τις κινήσεις, είπαμε το τραγούδι "ο γεωργός πάει στον αγρό". Την όλη διαδικασία την είδαμε σε καρτέλες. Τα παιδιά μπόρεσαν να πάρουν πολλές πληροφορίες από τις εικόνες για το όργωμα κλπ, έτσι όπως γινόταν παλιά και έτσι όπως γίνεται σήμερα. Παίξαμε ένα παιχνίδι χρησιμοποιώντας τις συγκεκριμένες καρτέλες και τραγουδώντας το τραγούδι, έπρεπε να τις βάλουν με τη σειρά που έλεγε αυτό.
Παίξαμε ένα ομαδικό παιχνίδι που βρήκα στο βιβλίο "Καρποί της γης" στο οποίο οι δύο μάνες λέγοντας κάποια επαναλαμβανόμενα λόγια ζητάνε από το κάθε παιδί ξεχωριστά να βγει από τον κύκλο και στο τέλος ένα-ένα να ξαναμπεί σε αυτόν ακολουθώντας συγκεκριμένη διαδικασία(Καρβελά, καρβελά πόσα ψωμιά έχει ο φούρνος; - Πέντε κι ένα καμένο. -Σαν τι μοιάζει; -Σαν γάτα. -Ποιον βάζεις για γάτα;......... και όταν είναι να μπουν ξανά τα παιδιά στον κύκλο λένε: -Ποιόν να φωνάξουμε; -Να φωνάξουμε τη γάτα........(μέχρι να μπουν όλα τα παιδιά τα οποία θα έπρεπε να θυμούνται το ζώο που ήταν το καθένα τους). Για να γίνει λίγο πιο εύκολο και να θυμούνται το ζώο τους, έπαιρναν κι από ένα καρτελάκι στο οποίο αυτό απεικονιζόταν.
Φυτέψαμε μαρούλια και στη συνέχεια τα ποτίσαμε. Αυτή η δραστηριότητα δεν ανήκει στη σπορά, αλλά είναι κι αυτή μια σχετική απασχόληση που έγινε την δεδομένη στιγμή.
Ζήτησα από τους γονείς να βοηθήσουν στην επόμενη δραστηριότητα και εκείνοι ανταποκρίθηκαν άμεσα και με το παραπάνω. Έφεραν πετρούλες, χώμα και σιτάρι για να μπορέσουμε να σπείρουμε τα χωραφάκια μας. Για "χωράφι" χρησιμοποιήσαμε τα πλαστικά σκαφάκια μιας χρήσεως που μας έφερνε επί ένα χρόνο η μαμά του Αναστάση και της Κυριακής (την ευχαριστώ πολύ γιατί δεν σταμάτησε να μας προμηθεύει με "άχρηστο" υλικό ούτε κι όταν τα παιδιά της πήγαν στο νηπιαγωγείο). Έτσι λοιπόν όλοι μπήκαν στη σειρά και περνώντας από όλα τα στάδια, φύτεψαν τα χωραφάκια τους. Πρώτα έπρεπε να βάλουν πετρούλες για τον αποστράγγιση του χώματος. Στη συνέχεια έπρεπε να βάλουν χώμα, τους σπόρους και τελευταία έπρεπε να καλύψουν τα σποράκια με χώμα για να μην τα τρώνε τα πουλιά.
Να πως έγιναν μετά από λίγες εβδομάδες. Όλοι τους τα πήραν μαζί τους πριν κλείσουμε για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Ήταν πολύ περήφανα για τα χωραφάκια τους όλο αυτόν τον καιρό, είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τη σταδιακή ανάπτυξή τους.
Φύτεψα σπόρους σιταριού
μέσα σε ένα σακουλάκι για να παρατηρήσουν το σιτάρι πώς βγάζει ριζούλες και τα
στάδια ανάπτυξής του.
Η Κατερίνα έφερε το βιβλίο ο Σταρένιος και η Ψωμούλα για να το διαβάσουμε. Μιλάει για τη διαδικασία που γίνεται το στάρι, ψωμί. Πολύ κατανοητό από τα παιδιά!
Καλέσαμε τη γιαγιά και τη μαμά της Μαρίας για να μας δείξουν πώς να ζυμώσουμε ψωμί. Με μεγάλη υπομονή και αγάπη προς σ' αυτό που κάνει, η κυρία Μαρία μας έδειξε όλα τα βήματα και βοήθησε τα παιδιά για να ζυμώσουν το ψωμάκι τους. Εκείνα κρέμονταν από τα χείλη της. Παράλληλα βρήκαμε σύνθετες λέξεις που να περιέχουν τη λέξη ψωμί, όπως τυρόψωμο, ελιόψωμο, λαδόψωμο, σταφιδόψωμο, τηγανόψωμο και προσπαθήσαμε να σκεφτούμε τι περιέχει το κάθε ένα από αυτά τα ψωμιά.
Κάναμε κι ένα σχετικό φύλλο εργασίας.
Αυτό ήταν! Γίνανε κι άλλα! Θα τα προσθέτω σιγά σιγά γιατί μου λείπει το υλικό που έφτιαξα προκειμένου να υποστηρίξω το θέμα.
καλησπερα μηπωσ μπορειτε να με βοηθησετε να βρω και εγω το βιβλιο του σταρενιου και της ψωμουλας?επικοινωνηστε μαζι μου στο email venus_star81@hotmail.com
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίες βιωματικές δραστηριότητες μπράβο Νικολέττα
ΑπάντησηΔιαγραφή