Σάββατο 28 Ιουλίου 2012

Τα έντομα στην τάξη μας


Η δραστηριότητες που περιγράφω έγιναν στο τέλος της Άνοιξης. Πρόκειται για μια μεγάλη ανάρτηση και γι' αυτό ήθελε πολύ δουλειά για να τελειώσει.
Σας την παρουσιάζω λίγο καθυστερημένα.



Να που τελείωσε και η Άνοιξη! Και ο ερχομός του Καλοκαιριού μας βρίσκει να ασχολούμαστε με τα έντομα! Με πολλούς τρόπους!
Γνωρίσαμε τα έντομα και τις ονομασίες τους μέσα από εικονογραφημένα βιβλία.





Μιλήσαμε για το καθένα χωριστά για τα χαρακτηριστικά του!

Ποια είναι ωφέλημα και ποια καταστροφικά για τον άνθρωπο και το περιβάλλον!

Τραγουδήσαμε:
Η πεταλούδα του Ζαχαρία Παπαντωνίου!
Μια μικρή πεταλούδα
χορεύει τρελά,
τρα-λα-λά
τρα-λα-λά.

Πότε τρέχει εδώ κάτω
και πότε ψηλά,
τρα-λα-λά
τρα-λα-λά.

Το παιδάκι τη βλέπει
και την κυνηγά,
τρα-λα-λά
τρα-λα-λά.

– Τώρα δα θα σε πιάσω,
της λέει, τι χαρά!
τρα-λα-λά
τρα-λα-λά.

– Δε μπορείς να με πιάσεις,
γιατί έχω φτερά,
τρα-λα-λά
τρα-λα-λά.

Η μικρή πεταλούδα
χορεύει τρελά,
τρα-λα-λά
τρα-λα-λά.

Που πας αφέντη μέρμηγκα

Το μυρμηγκάκι
Λέει το μυρμηγκάκι:
«Είμαι δυνατό!
Δείτε τι μεγάλο
σπόρο που κρατώ!

Είμαι από το σπόρο
λίγο πιο μικρό
μα είμαι παλικάρι
... άξιο και γερό.

Δε με φτάνει εμένα
άλλος στη δουλειά
σπόρους θα γεμίσω
πάλι τη φωλιά.

Να ‘χω το χειμώνα
με την παγωνιά
φαγητό όσο θέλω
και ζεστή γωνιά»

Η μέλισσα

Το κουνούπι
Αχ ένα κουνούπι γύρω μου σφυρίζει
μια πηγαίνει πέρα, μια ξαναγυρίζει.

Αχ εσύ κουνούπι που τσιμπάς τ’ αυτάκι
πότε τη μυτίτσα, πότε το χεράκι.

Αχ παλιοκουνούπι, τώρα θα σου δείξω
με το ΒΑΣΙΛΙΚΟΥΛΗ θα Σ' ΕΞΑΦΑΝΙΣΩ!!!!!!!
( Το αλλάξαμε, πιο οικολογικό μήνυμα).


Μιλήσαμε για τη χρησιμότητα των εντόμων:
Επικονίαση,
Παραγωγή μελιού, γύρης, κεριού από τις μέλισσες
Διατροφή των πτηνών
Πως οι πασχαλίτσες εξοντώνουν με φυσικό τρόπο τη μελίγκρα

Πρώτα παρατηρήσαμε τον κύκλο ζωής της πεταλούδας. Είδαμε εικόνες, τον αναπαραστήσαμε, διαβάσαμε ξανά το βιβλίο Μια πολύ πεινασμένη κάμπια.


Κάναμε ένα φύλλο εργασίας στο οποίο θα έπρεπε να κόψουν και να κολλήσουν τον κύκλο ζωής της πεταλούδας με τη σωστή σειρά.
Την διαδικασία την έχω τυπώσει 4 φορές
για οικονομία στο χαρτί. Εσείς κόψτε και μοιράστε
 σε 4 παιδιά τη φορά.

Αναπαρήγαγαν το ίδιο μοτίβο στα φτερά τις πεταλούδας(αριστερά) όπως ήταν σχεδιασμένα στα δεξιά και τα χρωμάτισαν με τα ίδια χρώματα.

Κατασκευάσαμε ένα μόμπιλ με πεταλούδες! Τα παιδιά έκοψαν και στόλισαν με τον τρόπο που επιθυμούσε το κάθε ένα από αυτά τις τρεις πεταλούδες τους (πεταλούδες σε τρία μεγέθη). Αυτές κολλήθηκαν η μία πάνω στην άλλη και κρεμάστηκαν.





Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τα μυρμήγκια. Αναπαραστήσαμε τον τρόπο που περπατάνε τα μυρμήγκια -το ένα πίσω από το άλλο. Αφηγήθηκα το παραμύθι με τον τζίτζικα και τον μέρμηγκα. Κάναμε ένα φύλλο εργασίας που βασίστηκε στην ιδέα της Ελένης γνωστή σε όλους ως Pitsina. Σε ένα φύλλο Α4 πάνω στο οποίο ήταν γραμμένο το τραγουδάκι που μάθαμε για το μερμηγκάκι, ζήτησα από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τον βηματισμό των μυρμηγκιών γύρω από τα λόγια του τραγουδιού. Μιλήσαμε για τη φωλιά των μερμηγκιών, πως είναι δομημένη. Παίξαμε με έναν πίνακα ο οποίος απεικονίζει το εσωτερικό της φωλιάς τους. (φτιάχτηκε για την περσινή μας γιορτή). Είδαμε ένα βιντεάκι κινουμένων σχεδίων με τρεις ομάδες μυρμηγκιών που προσπαθούν να χτίσουν την πιο ψηλή και πιο εντυπωσιακή φωλιά!

 Μιλήσαμε για την πασχαλίτσα. Την παρατηρήσαμε σε εικόνες. Έκαναν ένα φύλλο εργασίας στο οποίο έπρεπε να βάλουν τόσα γκοφρέ στα φτερά της όσα έλεγε ο αριθμός.


Το επόμενο έντομο ήταν η μέλισσα. Μιλήσαμε για το σπίτι της, για το τι παράγει, για τον τρόπο που επικοινωνεί με τις άλλες μέλισσες, για τα είδη της μέλισσας, για τη βασίλισσα, για το μελισσοκόμο(φυσερό, στολή) τον τρόπο με τον οποίο παίρνει το μέλι, για το σχήμα που έχει η κερήθρα. Χρησιμοποίησα φωτογραφικό υλικό και παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο.



Παρατήρησαν από κοντά γύρη, κερί, και κηραλοιφή. Παρατήρησαν 
έναν πίνακα αναφοράς για τη μέλισσα και στη συνέχεια έκαναν ένα φύλλο εργασίας για το γλωσσικό τομέα. Να ενώσουν την εικόνα με τη σωστή λέξη.


Για να κάνουν το παραπάνω φύλλο
εργασίας έπρεπε να συμβουλέυονται τον
πίνακα αναφοράς που είχαν δίπλα τους

Κι άλλο ένα φύλλο εργασίας με γλωσσοδέτη.


Πάλι είναι τυπωμένο πολλές φορές. Αφού πάρει το κάθε
παιδί το κομμάτι με τις λέξεις του, κόβει μία μία λέξη
και την κολλάει πάνω στην αντίστοιχη του γλωσσοδέτη.

Φτιάξαμε τη δική μας κηραλοιφή χρησιμοποιώντας φυσικό κερί, ελαιόλαδο, μαστίχα Χίου και βιταμίνη Ε που πήραμε από το φαρμακείο. Λειώσαμε πρώτα το κερί σε ένα κατσαρολάκι με μισό λίτρο ελαιόλαδο(να μην κάψει το λάδι-τόσο ζεστό όσο να το αντέχουμε). Στη συνέχεια προσθέσαμε ένα φακελάκι μαστίχα κοπανισμένη και τέλος μια καρτέλα βιταμίνη Ε. Ανακατεύουμε και αφήνουμε να κρυώσει. Για να τη μοιράσουμε στα παιδιά, τη βάλαμε μέσα σε πλαστικά δοχειάκια που χρησιμοποιούν τα φαγάδικα για τη σος. Μας τα έφερε ο μπαμπάς της Μίνας και τον ευχαριστούμε πολύ!










Διαβάσαμε την ιστοριούλα Η Μελιά η μέλισσα στην χώρα με τους αριθμούς.

Τους μίλησα για τον Γέροντα Παΐσιο και τα σοφά του λόγια!
Γέροντας Παΐσιος: Η μύγα και η μέλισσα-Ο καλός και ο κακός λογισμός. Τότε, ὁ Γέροντας ἄρχισε νὰ μᾶς λέει: «Γνώρισα ἐκ πείρας ὅτι σ' αὐτὴ τὴ ζωὴ οἱ ἄνθρωποι εἶναι χωρισμένοι σὲ δύο κατηγορίες. Τρίτη δὲν ὑπάρχει -ἢ στὴ μία θὰ εἶναι ἢ στὴν ἄλλη. Ἡ μία, λοιπόν, κατηγορία τῶν ἀνθρώπων μοιάζει μὲ τὴ μύγα. Ἡ μύγα ἔχει τὴν ἑξῆς ἰδιότητα: νὰ πηγαίνει πάντα καὶ νὰ κάθεται σὲ ὅ,τι βρώμικο ὑπάρχει. Γιὰ παράδειγμα, ἂν ἕνα περιβόλι εἶναι γεμάτο λουλούδια, ποὺ εὐωδιάζουν, καὶ σὲ μία ἄκρη τοῦ περιβολιοῦ κάποιο ζῶο ἔχει κάνει μία ἀκαθαρσία, τότε μιὰ μύγα, πετώντας μέσα σ' αὐτὸ τὸ πανέμορφο περιβόλι, θὰ πετάξει πάνω ἀπὸ ὅλα τὰ ἄνθη καὶ σὲ κανένα δὲν θὰ καθίσει. Μόνο ὅταν δεῖ τὴν ἀκαθαρσία, τότε ἀμέσως θὰ κατέβει καὶ θὰ καθίσει πάνω σ' αὐτὴν καὶ θὰ ἀρχίσει νὰ τὴν ἀνασκαλεύει, ἀναπαυόμενη στὴ δυσωδία ποὺ προκαλεῖται ἀπὸ τὸ ἀνακάτεμα αὐτὸ καὶ δὲ θὰ ξεκολλᾶ ἀπὸ ἐκεῖ. Ἂν τώρα ἔπιανες μιὰ μύγα, καὶ αὐτὴ μποροῦσε νὰ μιλήσει καὶ τὴ ρωτοῦσες νὰ σοῦ πεῖ μήπως ξέρει ἂν πουθενὰ ὑπάρχουν τριαντάφυλλα, τότε ἐκείνη θὰ ἀπαντοῦσε πὼς δὲ γνωρίζει κἄν τί εἶναι αὐτά. Ἐγώ, θὰ σοῦ πεῖ, ξέρω πὼς ὑπάρχουν σκουπίδια, τουαλέτες, ἀκαθαρσίες ζώων, μαγειρεῖα, βρωμιές. Ἡ μία λοιπὸν μερίδα τῶν ἀνθρώπων μοιάζει μὲ τὴ μύγα. Εἶναι ἡ κατηγορία τῶν ἀνθρώπων ποὺ ἔχει μάθει πάντα νὰ σκέφτεται καὶ νὰ ψάχνει νὰ βρεῖ ὅ,τι κακὸ ὑπάρχει, ἀγνοώντας καὶ μὴ θέλοντας ποτὲ νὰ σταθεῖ στὸ καλό.
Ἡ ἄλλη κατηγορία τῶν ἀνθρώπων μοιάζει μὲ τὴ μέλισσα. Ἡ ἰδιότητα τῆς μέλισσας εἶναι νὰ βρίσκει καὶ νὰ κάθεται σὲ ὅ,τι καλὸ καὶ γλυκὸ ὑπάρχει. Ἂς ποῦμε, γιὰ παράδειγμα, πὼς σὲ μία αἴθουσα, ποὺ εἶναι γεμάτη ἀκαθαρσίες ἔχει κάποιος τοποθετήσει σὲ μία γωνιὰ ἕνα λουκούμι. Ἂν φέρουμε ἐκεῖ μία μέλισσα, ἐκείνη θὰ πετάξει και δὲν θὰ καθήσει πουθενὰ ἕως ὅτου βρεῖ τὸ λουκούμι καὶ μόνον ἐκεῖ θὰ σταθεῖ. Ἂν πιάσεις τώρα τὴ μέλισσα καὶ τὴ ρωτήσεις ποῦ ὑπάρχουν σκουπίδια, αὐτὴ θὰ σοῦ πεῖ ὅτι δὲ γνωρίζει, θὰ σοῦ πεῖ ἐκεῖ ὑπάρχουν γαρδένιες, ἐκεῖ τριανταφυλλιές, ἐκεῖ θυμάρι, ἐκεῖ μέλι, ἐκεῖ ζάχαρη, ἐκεῖ λουκούμια καὶ γενικὰ θὰ εἶναι γνώστης ὅλων τῶν καλῶν καὶ θὰ ἔχει παντελῆ ἄγνοια ὅλων τῶν κακῶν. Αὐτὴ εἶναι ἡ δεύτερη ὁμάδα, τῶν ἀνθρώπων ἐκείνων ποὺ ἔχουν καλοὺς λογισμοὺς καὶ σκέπτονται καὶ βλέπουν τὰ καλά.
Ὅταν σ' ἕνα δρόμο βρεθοῦν νὰ περπατοῦν δύο ἄνθρωποι, οἱ ὁποῖοι ἀνήκουν στὶς δύο αὐτὲς κατηγορίες, τότε φτάνοντας στὸ σημεῖο ἐκεῖνο ὅπου ἕνας τρίτος ἔκανε τὴν «ἀνάγκη» του, ὁ ἄνθρωπος τῆς πρώτης κατηγορίας, θὰ πάρει ἕνα ξύλο καὶ θ' ἀρχίσει νὰ σκαλίζει τὶς ἀκαθαρσίες. Ὅταν, ὅμως περάσει ὁ ἄλλος, τῆς δεύτερης κατηγορίας, ποὺ μοιάζει μὲ τὴ μέλισσα, προσπαθεῖ νὰ βρεῖ τρόπο νὰ τὶς σκεπάσει μὲ χῶμα καὶ μὲ μία πλάκα, γιὰ νὰ μὴν αἰσθανθοῦν καὶ οἱ ἄλλοι περαστικοὶ τὴ δυσωδία αὐτή, ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὶς βρωμιές». Καὶ κατέληξε ὁ Γέροντας:
«Ἐγὼ σὲ ὅσους ἔρχονται καὶ μοῦ κατηγοροῦν τοὺς ἄλλους -καὶ μὲ δυσκολεύουν- τοὺς λέω αὐτὸ τὸ παράδειγμα καὶ τοὺς ὑποδεικνύω νὰ διαλέξουν σὲ ποιὰ κατηγορία θέλουν νὰ βρίσκονται καὶ ἀναλόγως νὰ ψάξουν νὰ βροῦν καὶ τοὺς ἀνάλογους ἀνθρώπους τῆς κατηγορίας τους».



 
Φτιάξαμε από ένα έντομο που διάλεξε ο καθένας. Έκαναν δαχτυλάκια με τα αντίστοιχα χρώματα πάνω σε χοντρό χαρτόνι κούτας ηλεκτρικής συσκευής, τύλιξαν γύρω γύρω ένα καλώδιο και πρόσθεσαν μάτια που είχαν ζωγραφίσει τα ίδια και τις κεραίες. Ένωσα τα φτερά (κομμένα από πλαστικό μπουκάλι) με διπλόκαρφα. Κρέμονται και αυτά και στολίζουν το χώρο μας.






Στο τέλος φτιάξαμε μια ιστορία. Πρώτα τους ζήτησα να επιλέξουν τους ήρωες τις ιστορίας, μετά το χώρο που διαδραματίζεται η ιστορία και τέλος το θέμα της. Ένα ένα από τα παιδιά έλεγε και από κάτι. Εγώ το κατέγραφα και συμπλήρωνα το όνομα του παιδιού. Σιγά σιγά δημιουργήθηκε μια πολύ καλή ιστοριούλα που είχε αρχή μέση και τέλος. Όταν έβλεπα ότι ξέφευγαν από την πλοκή και "πλατιάζανε" τους έφερνα ξανά πίσω θέτοντάς τους ερωτήσεις. Έχουμε κάνει κάποιες παρόμοιες ιστοριούλες στο παρελθόν. Αυτή τη φορά η συμμετοχή τους ήταν μεγαλύτερη. Στο τέλος τους ζήτησα να το εικονογραφήσουν. Επειδή όμως δεν τους ήταν εύκολο να αποτυπώσουν όλες τις σκηνές της ιστορίας, γι' αυτό τους είπα να ζωγραφίσει ο καθένας ότι τους άρεσε πιο πολύ. Η ιστοριούλα τυπώθηκε για το κάθε παιδί σε Α4 τσακισμένο στη μέση για να μοιάζει με βιβλίο και εικονογραφήθηκε από το ίδιο το παιδί. Ζωγράφισαν τον ήρωα που ήθελαν σε χαρτονάκι και κολλώντας το πάνω σε ξυλάκι έγιναν οι ήρωες της ιστορίας για να παίξουν κουκλοθέατρο. Και μια τσεπούλα στο πίσω μέρος του βιβλίου θα φιλοξενήσει των ήρωα του κάθε παιδιού. (Ευχαριστώ και πάλι την Ελένη για την πολύ καλή βοήθεια που μου πρόσφερε στη δραστηριότητα αυτή, με τις φανταστικές ιδέες της)
Οι ήρωες πλαστικοποιήθηκαν

Η εικονογράφηση

Η ιστορία




2 σχόλια:

  1. Εξαιρετική η δουλειά σας και πάλι κυρία Νικολέττα μας!!!Πιάσατε οροφή νομίζω με ετουτη την αναρτηση.Πλήρεις και προσιτές,ενδιαφέρουσες και ευχάριστες οι δραστηριότητες που καλυπτουν το θέμα.Σιγουρα τα μικρά σου το καταευχαριστήθηκαν...Εγω κρατάω πάντα τον ενθουσιασμο με τον οποίο μου περιγράφεις τι καταφέρατε κάθε φορά....Σαν ενα μικρό παιδάκι και συ ,χαιρεσαι μαζί τους.Αυτό είναι χάρισμα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ ωραία και "γεμάτη" ανάρτηση!Μπράβο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή